محققان برای اولین بار با دستکاری سلول‌ها، یک بیماری خودایمنی را درمان کردند

پنج بیمار مبتلا به یک نوع غیرقابل درمان بیماری خود ایمنی به نام لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) که با استفاده از یکی از تکنیک های درمان سرطان تحت درمان قرار گرفتند، به نتایج خوبی دست یافتند. همه آنها تنها پس از یک جلسه درمانی، مصرف داروهای استاندارد خود را قطع کردند و هیچ عود بیماری را مشاهده نکردند. درمان مورد استفاده در این کارآزمایی به عنوان درمان با سلول T گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR T) شناخته می شود و اگر نتایج در کارآزمایی های بزرگتر ثابت بماند، امیدواریم روزی بتوان از آن به عنوان درمانی برای لوپوس خفیف تا شدید استفاده کرد. . لوپوس یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های بدن حمله می کند و باعث التهاب، آسیب بافتی، درد و خستگی می شود. در این بیماری، سلول‌های B معیوب که نوعی سلول ایمنی هستند، اتوآنتی‌بادی‌هایی را آزاد می‌کنند که به سلول‌های بدن می‌چسبند و سلول‌های دیگر را برای از بین بردن آنها فرا می‌خوانند. برخی از داروها می توانند این سلول های B را هدف قرار دهند، اما روی همه بیماران لوپوس کار نمی کنند. محققان برای درمان این بیماری خودایمنی چه کردند؟ اما اکنون محققان با درمان سلول‌های CAR T که قبلا برای بیماران سرطانی استفاده می‌شد، سلول‌های ایمنی (یا سلول‌های T) را از خون بیمار استخراج می‌کنند و پس از دستکاری در آزمایشگاه، دوباره به بیمار تزریق می‌کنند. سپس این سلول ها سلول های B را هدف قرار داده و از بین می برند. در آزمایش‌های خود، دانشمندان بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) را انتخاب کردند و دریافتند که همه آنها در آسیب به اندام‌های متعدد از جمله کلیه‌ها، قلب، ریه‌ها و مفاصل نقش دارند. پس از یک جلسه درمانی، آنها متوجه شدند که تعداد سلول های B و سطح اتوآنتی بادی ها در بیماران به طور قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین علائم بیماران کاهش یافت و همه آنها داروهای قبلی را قطع کردند. خوشبختانه این بیماری تاکنون در هیچ کدام از آنها عود نکرده است. اولین نمونه آزمایشی در این تحقیق حدود 17 ماه است که هیچ دارویی مصرف نکرده است. محققان نتایج مطالعات خود را در مجله Nature Medicine منتشر کرده اند و به ارزیابی وضعیت این 5 نفر ادامه می دهند.