آیا کیفیت یک خودروی چینی مشابه خودروسازان غربی است؟


چین مهم ترین بازار خودرو در جهان است. این کشور نه تنها از نظر حجم فروش بزرگترین کشور است، بلکه در حال حاضر از نظر تحقیق و توسعه نیز جایگاه بسیار مهمی دارد. در کنار این موارد باید گفت که چین بهشت ​​خودروهای برقی ارزان قیمت است و می توان یک مدل برقی با بودجه بسیار کمتر نسبت به سایر نقاط دنیا خریداری کرد. درست است که آمریکا، اروپا، ژاپن و کره جنوبی بازارهای مهمی هستند، اما رشد آنها یا متوقف شده یا بسیار کند است. در عوض، بازار چین با سرعت بالایی به رشد خود ادامه می دهد و خودروسازان مختلف سود زیادی از آن به جیب می زنند. این موضوع ریشه در سطح تقاضا دارد و هر شرکتی که مشتریان چینی را راضی کند می تواند سهمی از ثروت هنگفت آن داشته باشد! سلیقه مشتریان چینی خاص است. آنها علاقه زیادی به ماشین های کوچک، ماشین های اسپرت و وانت ندارند. در عوض، همه مدل‌های SUV، سدان‌های کامپکت و بزرگ و حتی پیکاپ‌ها در میان مشتریان چینی محبوب هستند. حمایت دولت از دیگر عوامل مهمی است که باید به آن اشاره کنیم. شاید بدانید که حزب کمونیست بر رشد اقتصادی تمرکز دارد و قصد دارد چین را به موقعیت مطلوبی در جهان برساند. برای تحقق این هدف، سیاستمداران به ویژه بر صنعت خودرو تمرکز کرده اند و آن را بازوی اصلی محرک می دانند. چنین سیاستی زمینه توسعه خودروسازان داخلی را فراهم کرده و رشد آنها کاملا چشمگیر است. حال یک سوال مهم مطرح می شود و آن اینکه آیا با وجود این همه پیشرفت، خودروی چینی با خودروهای اروپایی، آمریکایی، کره ای و ژاپنی قابل مقایسه است؟ فاکتور طراحی از نظر طراحی باید گفت که بله، خودروهای چینی از این نظر با رقبای بین المللی همتراز هستند. مدل های جدید چینی هویت مستقل خود را دارند و طراحی آنها بسیار مدرن و جذاب است. به عبارت دقیق تر، دیگر خبری از کپی برداری یا طراحی ضعیف و زشت در این مدل ها نیست. پیشرفت چینی ها در زمینه طراحی نتیجه جذب طراحان بزرگ و یا همکاری با غربی هاست. بسیاری از خودروسازان چینی اکنون استودیوهای طراحی در اروپا یا آمریکا دارند. حتما می دانید که فاکتور طراحی به خصوص برای برندهایی که در بازارهای بین المللی ناشناخته هستند بسیار مهم است. نادر فقیه زاده، طراح سابق BMW که اکنون برای برند تازه تاسیس آواتر کار می کند، محصولات جدید برند NIO از نمونه های خوب خودروهای چینی با طراحی جذاب و به روز هستند. BYDHan و Tang هم همینطور. اگر بخواهیم مثال های بیشتری بزنیم باید به چری آریزو 8، چانگان SL03 و سری UNI از این برند، آواتر 11، هاوال بیگ داگ و کول داگ و البته GAC GS8 اشاره کرد. در میان برندهای لوکس، هونگچی مدل هایی مانند H9 و E-HS9 را دوست دارد. جیلی با دو مدل Xingyue L و Preface مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفته است. زیرمجموعه لوکس جیلی، ZEEKR نیز نشان داده است که بخش طراحی قدرتمندی با سدان 001 دارد. Lynk & Co یکی دیگر از زیرمجموعه های جیلی است. این برند هویتی کاملاً مستقل دارد و محصولات آن کاملاً با رقبا متفاوت است. Tank 500، Xiaopeng G9، Neta S و MG7 از دیگر خودروهای چینی با طراحی پیشرفته و قابل مقایسه با مدل های معروف بین المللی هستند. تکنولوژی و کیفیت، صرف نظر از طراحی زیبا و مشتری پسند، چینی ها تلاش زیادی برای بهبود کیفیت خودروهای خود دارند. بنابراین می توان گفت که کیفیت مواد موجود و فرآیندهای ساخت یک خودروی چینی تفاوت قابل توجهی با رقبای غربی ندارد. این در مورد فناوری نیز صادق است و مدل های چینی اغلب از نظر سیستم های ناوبری، سیستم های ارتباطی و راه حل های نرم افزاری فراتر از میانگین خودروهای خارجی هستند. کابین ماشین چینی Byton M. سه مانع بزرگ در مسیر موفقیت یک ماشین چینی. یک خودروی چینی برای فتح بازارهای بین المللی با سه مانع بزرگ روبروست. این موانع عبارتند از عدم آگاهی، اعتبار و اصالت. دو مانع اول را می توان با تبلیغات و تولید خودروهای زیبا و با کیفیت برطرف کرد. زیرا مشتریان در نقاط مختلف دنیا به محض ورود به کشورشان شروع به تحقیق و یادگیری در مورد خودروهای چینی خواهند کرد. مقصدهای خارجی خودروهای ساخت چین در سال 2021; آمریکای لاتین بزرگترین و خاورمیانه دومین بازار خارجی خودروهای چینی است. تا همین اواخر، کالاهای چینی عمدتاً به دلیل کیفیت پایین خود شناخته می شدند، اما خودروسازان می توانند این تصویر بد را مانند برندهای سازنده تلفن همراه و سایر تجهیزات دیجیتال از ذهن ها پاک کنند. در واقع چین اکنون در همان وضعیتی است که ژاپن و کره جنوبی چند دهه پیش تجربه کردند. ابرخودروی Hongchi S9 که گفته می‌شود در 1.9 ثانیه شتاب می‌گیرد، برای ضریب اصالت، قضیه کمی متفاوت یا بهتر بگوییم پیچیده‌تر است. چین سابقه طولانی در صنعت خودرو ندارد. به همین دلیل کار برای خودروسازان این کشور به خصوص برندهای لوکس بسیار دشوارتر است. با در نظر گرفتن همه شرایط و عوامل، چینی ها راه زیادی در پیش دارند. در سال 2021، بیش از 125 خودروساز چینی 13.2 میلیون خودرو در سراسر جهان عرضه کرده اند. این رقم نسبت به سال 2020 21 درصد بیشتر است و برای درک بهتر این رقم رشد باید گفت که نرخ رشد صنعت خودروی جهان در سال 2020 تنها 6 درصد بوده است. مقایسه آمار فروش برندهای چینی در سال 2020 و 2021 – رنگ نارنجی روشن مربوط به خارج از مرزهای چین است. نگاهی دقیق به آمارهای موجود حاکی از آن است که استقبال از خودروهای چینی در بازارهای بین المللی با رشد چشمگیری همراه است. سال گذشته 885 هزار خودروی چینی در خارج از مرزهای این کشور فروخته شد. این رقم اگرچه کمتر از 7 درصد از کل تولید را شامل می شود، اما نسبت به سال 2020 رشد 113 درصدی را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید