انویدیا فناوری DLSS 3 را معرفی کرد؛ افزایش 4 برابری توان


انویدیا در مراسم امشب خود از دو کارت گرافیک جدید RTX 4090 و RTX 4080 رونمایی کرد و اعلام کرد که پردازنده های نسل جدید این شرکت از فناوری DLSS 3 استفاده می کنند. این فناوری که در بالای معماری Ada Lovelace قرار گرفته است، نوید افزایش 4 برابری قدرت را می دهد. برای ساخت DLSS 3، مهندسان Nvidia به سراغ DLSS Super Resolution رفتند و قابلیتی به نام Optical Multi Frame Generation را اضافه کردند. این ویژگی خود بر اساس شتاب دهنده جریان نوری است که بخشی از معماری Ada است. DLSS 3 Nvidia چگونه کار می کند؟ این شتاب دهنده دو فریم متوالی از یک بازی را تجزیه و تحلیل می کند و جزئیات پیکسلی آن شامل ذرات، بازتاب ها، نور و سایه ها را ثبت می کند. علاوه بر این، DLSS 3 اطلاعات رایج موتور بازی مانند بردارهای حرکت را در نظر می گیرد. سپس شبکه رمزگذاری خودکار DLSS Frame Generation با هوش مصنوعی تصمیم می‌گیرد که چگونه از هر یک از این چهار ورودی (فریم قبلی و بعدی، میدان جریان نوری و بردارهای حرکت) برای ساخت فریم‌های میانی به بهترین شکل استفاده کند. انویدیا ادعا می کند که سیستم DLSS 3 می تواند 3/4 اول قاب را با وضوح فوق العاده DLSS و فول فریم دوم را با کمک فناوری DLSS Frame Generation بازسازی کند. بنابراین DLSS 3 می تواند در مجموع 7/8 از دو فریم را بسازد و به همین دلیل است که بهبود قابل توجهی در قدرت دارد. علاوه بر این، نسخه جدید تکنیک بازسازی تصویر DLSS شامل فناوری NVIDIA Reflex است که تأخیر را کاهش می دهد. این شرکت در رویداد خود Cyberpunk 2077 را به نمایش گذاشت که از DLSS 3، فناوری جدید ردیابی اشعه Overdrive و NVIDIA Reflex با عملکردی تا 4 برابر بهبود یافته استفاده می کند. ظاهراً میزان تاخیر 2 برابر کاهش یافته است. انویدیا حتی برای بازی های فشرده CPU نیز وعده های خوبی داده است. به عنوان مثال، بازی محبوب Microsoft Flight Simulator که عمدتا از CPU استفاده می کند، با DLSS جدید تا 2 برابر بهتر خواهد بود. این شرکت در مجموع بیش از 35 بازی و برنامه کاربردی را ذکر می کند که از DLSS 3 پشتیبانی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید