تسمه تایمینگ یا تسمه تایم + جنس، مشکلات، عمر مفید زمان تعویض


موتورهای احتراق داخلی از چرخ دنده های زیادی تشکیل شده اند که هر کدام وظیفه خاصی دارند. اتصال تمامی این چرخ دنده ها از طریق تسمه و زنجیر برقرار می شود که یکی از مهمترین آنها تسمه تایم یا سیستم تسمه تایم است. همانطور که از نام تسمه تایم مشخص است این تسمه وظیفه زمان بندی فعالیت موتور را بر عهده دارد. موتورهای احتراق داخلی بر اساس چرخه چهار زمانه کار می کنند و عملکرد آنها با استفاده از این تسمه تنظیم می شود. تسمه تایم بخشی جدایی ناپذیر از موتورهای احتراق داخلی است که قطعات متحرک را با زمان بندی دقیق حرکت می دهد. وجود هر گونه مشکل در تسمه تایم باعث می شود راندمان موتور مختل شود و حتی مشکلات فاجعه باری برای موتور خودرو به همراه داشته باشد. در نتیجه لازم است راننده همواره از سلامت سیستم تسمه تایم خودرو خود اطمینان حاصل کند. در این مقاله نگاهی به سیستم تسمه تایم و نحوه عملکرد آن خواهیم داشت. با ما بمان. هدف از سیستم تسمه تایم چیست؟ همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، هدف از سیستم تسمه تایم، هماهنگ کردن چرخه احتراق چهار زمانه در موتورهای احتراق داخلی است. تسمه تایم در واقع اتصال بین میل لنگ و میل بادامک را هماهنگ می کند. میل لنگ با حرکت پیستون ها می چرخد ​​و میل بادامک حرکت دریچه های ورودی و خروجی را کنترل می کند. هر سیلندر دارای سوپاپ های ورودی است که باز می شوند تا هوا و سوخت وارد محفظه احتراق شوند. هنگامی که مقدار مناسبی از هوا و سوخت وارد محفظه می شود، میل بادامک دریچه ها را می بندد و پیستون در سیلندر به سمت بالا حرکت می کند و مخلوط سوخت و هوا را فشرده می کند. سپس شمع با جرقه مخلوط را منفجر می کند و پیستون مجبور می شود به سمت پایین سیلندر حرکت کند و میل لنگ را بچرخاند. در آن نقطه، میل بادامک دریچه اگزوز را باز می کند و به گازهای خروجی تولید شده در انفجار اجازه می دهد تا از سیلندر خارج شوند و این روند دوباره شروع می شود. کنترل زمان تمام این فرآیندهای کوچک بر عهده تسمه تایم و چرخ دنده های آن (به نام قرقره) است. هر یک از این فرآیندها باید با دقت و در زمان تعیین شده برای آن انجام شود، در غیر این صورت احتمال ترکیدن موتور و دردسر بزرگی برای سرنشینان خودرو وجود دارد. تاریخچه تسمه تایم از ابتدای صنعت خودروسازی تا جنگ جهانی دوم، خودروهای احتراق داخلی از سیستم زنجیر تایم استفاده می کردند. این سیستم زمان بندی موتور عملکرد خوبی داشت و معمولاً نیازی به تعویض نداشت. با این حال، زنجیره زمان نیاز به روغن کاری دارد و صدای قابل توجهی تولید می کند. همچنین با سپری شدن عمر موتورهای مجهز به سیستم زمان زنجیر، میزان لرزش این سیستم ها افزایش یافت و باعث آزار مسافران شد. سیستم تسمه تایم درست پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 معرفی شد. با این حال، یک دهه طول کشید تا اولین موتور احتراق داخلی مجهز به سیستم تسمه تایم معرفی شود. اولین شرکتی که به طور گسترده از تسمه تایم در خودروهای خود استفاده کرد جنرال موتورز بود. بسیاری از مدل های پونتیاک پس از دهه 1960 به سیستم تسمه تایم مجهز شدند. پس از جنرال موتورز، خودروسازان اروپایی مانند فیات و واکسهال نیز شروع به استفاده از تسمه تایم کردند. اما مزایای تسمه تایم که به سرعت در صنعت خودرو فراگیر شد چه بود؟ تسمه تایم در مقایسه با زنجیر تایم چندین مزیت داشت. اول اینکه هزینه تولید تسمه پلاستیکی کمتر از زنجیره فلزی است. دومی مربوط به نویز آن بود. تسمه پلاستیکی صدای خاصی تولید نمی کند و لرزش آن با زنجیر فلزی قابل مقایسه نیست. در نهایت، تسمه پلاستیکی نیازی به روغن کاری ندارد، بنابراین تمام مکانیسم های مربوط به روغن کاری زنجیره تایم از خودروها حذف شد. از طرفی تنها ایراد تسمه تایم نسبت به زنجیر تایم عمر و دوام آن است. تسمه های پلاستیکی عمر کوتاه تری نسبت به زنجیر فلزی دارند و به همین دلیل باید در فواصل زمانی کوتاه تعویض شوند تا موتور آسیب نبیند. تسمه تایم از چه جنسیتی ساخته شده است؟ مهمترین عضو سیستم تسمه تایم تسمه پلاستیکی مشکی است که دنده های ثابت و بیکار را می چرخاند. این تسمه معمولاً از لاستیک مصنوعی مانند پلی اورتان، نئوپرن یا نیتریل بسیار اشباع ساخته می شود. از آنجایی که تسمه تایم فشار قابل توجهی را تحمل می کند، نیاز به تقویت ساختار پلاستیکی آن وجود دارد. در نتیجه، سازندگان از نوارهای تقویت کننده کولار، پلی استر یا فایبرگلاس برای محکم کردن تسمه تایم استفاده می کنند. تسمه های تایم تقلبی و ارزان فاقد این نوارهای تقویت کننده هستند، بنابراین پس از مدت کوتاهی به راحتی پاره یا بریده می شوند. نوارهای تقویت کننده از شکسته شدن ساختار لاستیک کمربند در طول زمان جلوگیری می کند و به همین دلیل است که یک تسمه پلاستیکی می تواند عملیات در محدوده چند هزار کیلومتری را تحمل کند. اگر تسمه تایم را در دست بگیرید، مواد زبری را در لبه داخلی احساس خواهید کرد. لبه داخلی تسمه تایم از دندانه های ذوزنقه ای یا منحنی تشکیل شده است. این دندانه ها در ابعاد خاصی برش داده می شوند تا با چرخ دنده های میل لنگ و میل بادامک مطابقت داشته باشند. موتورهایی که از سیستم تسمه تایم استفاده می کنند معمولا خشک هستند و نیازی به روغن کاری ندارند زیرا روغن باعث خوردگی تسمه های پلاستیکی می شود. از سوی دیگر، سیستم زمان بندی زنجیر برای عملکرد صحیح خود به روغن نیاز خواهد داشت. مشکلات تسمه تایم در حال حاضر به دو نوع مختلف موتورهای احتراق داخلی تقسیم می شوند. نوع مدرن تر این موتورها به عنوان موتورهای تداخلی شناخته می شوند. نامگذاری این نوع موتورها به دلیل نحوه عملکرد پیستون ها و سوپاپ ها است. در چنین موتورهایی، سوپاپ ها و پیستون ها مناطق مربوطه خود را در طول چرخه احتراق مشتعل می کنند. در نتیجه این رویه راندمان موتور افزایش می یابد، اما در صورت بروز مشکل در تسمه تایم، قسمت های مختلف موتور با یکدیگر برخورد کرده و فاجعه رخ می دهد. ساده ترین نوع موتورهای احتراق داخلی، موتورهای بدون تداخل هستند. این نوع موتورها قدیمی تر هستند (مانند موتور رنو 5) و در صورت پاره شدن تسمه تایم هیچ یک از قطعات موتور با یکدیگر برخورد نمی کنند. البته استفاده از این نوع موتورها به دلیل راندمان پایین منسوخ شده است. در واقع پاره شدن تسمه تایم در خودروهای امروزی نتیجه قطعی خواهد داشت: میل بادامک سوپاپ ها را طبق ترتیب تعیین شده باز نمی کند و پیستون ها می توانند با آن ها برخورد کرده و در اثر این برخورد آسیب ببینند. بزرگترین ضعف سیستم تسمه تایم این است که باعث آسیب شدید به موتور می شود، تا جایی که ممکن است خودرو غیر قابل تعمیر باشد. به همین دلیل لازم است مالک خودرو تعویض تسمه تایم را جدی گرفته و زودتر این قطعه را تعویض کند. طول تسمه تایم چقدر است؟ بزرگترین سوال هر راننده این است که تسمه تایم خودروی او چقدر دوام می آورد. طول عمر تسمه تایم هر خودرو بسته به نوع موتور بین 60000 تا 100000 کیلومتر است. با این حال، اگر زیاد از ماشین خود استفاده نمی کنید، باز هم باید تسمه تایم را عوض کنید. عمر معمولی تسمه تایم پلاستیکی کمتر از هفت سال است و پس از آن بافت تسمه از بین می رود. در واقع مواد پلاستیکی تسمه تایم در مدت زمان طولانی آسیب دیده و به مرور زمان پوسیده می شود. به همین دلیل مهم است که تسمه تایم را قبل از شروع دردسر تعویض کنید. آیا می توان با تسمه تایم معیوب رانندگی کرد؟ در قسمت های قبل اشاره کردیم که وجود ایراد در تسمه تایم ممکن است منجر به مرگ موتور خودرو شما شود. خوشبختانه ظاهر تسمه تایم به راحتی امکان پذیر است و برای بررسی این قسمت نیازی به بازکردن قطعات داخلی موتور ندارید. اگر تسمه پلاستیکی شکسته یا خورده است، باید توجه داشته باشید که باید تعویض شود. رانندگی با کمربند که خیلی سالم نیست اصلا توصیه نمی شود. بین تعمیرات خودرو موارد مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها چشم پوشی کنید اما تسمه تایم جزو این موارد نیست. مونتاژ تسمه تایم یکی از ارکان مهم خودروهای احتراق داخلی است که سلامت آن ارتباط مستقیمی با سلامت موتور دارد. علیرغم این واقعیت که خودروسازان بار دیگر استفاده از سیستم زنجیر تایم را آغاز کرده اند، تسمه تایم همچنان سیستم غالب در خودروهای احتراق داخلی اقتصادی است. به همین دلیل رانندگان باید در نگهداری و تعویض سیستم تسمه تایم دقت کنند. سوالات متداول عمر تسمه تایم چقدر است؟ طول عمر تسمه تایم هر خودرو بسته به نوع موتور بین 60000 تا 100000 کیلومتر است. با این حال، اگر زیاد از ماشین خود استفاده نمی کنید، باز هم باید تسمه تایم را عوض کنید. عمر معمولی تسمه تایم پلاستیکی کمتر از هفت سال است و پس از آن بافت تسمه از بین می رود. آیا می توان با تسمه تایم معیوب رانندگی کرد؟ مشکل در تسمه تایم ممکن است موتور ماشین شما را از بین ببرد. رانندگی با کمربند که خیلی سالم نیست اصلا توصیه نمی شود. بین تعمیرات خودرو موارد مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها چشم پوشی کنید اما تسمه تایم جزو این موارد نیست. اگر تسمه تایم پاره شود چه اتفاقی برای خودرو می افتد؟ پارگی تسمه تایم باعث می شود که میل بادامک سوپاپ ها را طبق ترتیب تعیین شده باز نکند و پیستون ها با آنها برخورد کنند و موتور خودرو در اثر این برخورد آسیب ببیند. تا جایی که ممکن است وسیله نقلیه خارج از تعمیر باشد. تعویض تسمه تایم را جدی بگیرید و این قطعه را زودتر تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید