موافقت مجلس با طرح واردات خودرو به ازای صادرات قطعات محرکه



در چند روز گذشته موضوع واردات خودرو وارد فاز جدیدی شده و به گفته آقای قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، پس از جلسه دو ساعته در مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانون واردات در ازای صادرات خودرو و قطعات در نهایت تایید شد. برای حمایت از صنعت داخلی قرار است با جزئیات کارشناسی نسبت به اجرا اقدام شود. این در حالی است که اکثر کارشناسان نسبت به سرنوشت این طرح بسیار بدبین هستند، زیرا اساساً محصول صادراتی در بین محصولات خودروسازان داخلی وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل کمبود عرضه و کاهش تیراژ خودرو در سال های اخیر، وجود دارد. عملا ظرفیتی برای صادرات وجود ندارد. هیچ محصولی مازاد بر تقاضای داخلی وجود ندارد و بنابراین صادرات گسترده خودرو و قطعات پیشرانه اساساً غیرقابل اجرا به نظر می رسد. مگر اینکه فعالان بازار برای دور زدن قوانین موجود از طریق صادرات غیرواقعی و غیره گام بردارند. بر اساس ماده ۴، هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها یا خدمات مرتبط با صنایع مختلف پیش‌رانش یا با واردات بدون انتقال ارز، یک دستگاه تمام برقی یا دوگانه وارد کند. ماشین برقی (هیبریدی) یا وارد کردن خودرو. مشعل بنزین یا گازسوز با برچسب انرژی b (b) و بالاتر یا با شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر بر اساس گواهی های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی آن. بر این اساس قرار است واردات خودروهای خارجی مشروط به صادرات خودرو و قطعات از ایران باشد. اما سوال اینجاست که کدام خودرو و قطعه ایرانی در بازار جهانی راه دارد؟ چگونه خودروسازانی که پشت سر نیاز 600 هزار دستگاهی کشور و محصولاتشان هستند، به گونه ای نیستند که بازارهای کشورهای دیگر به دنبال خودروهای ایرانی باشند؟ از سوی دیگر کدام یک از قطعه سازان به زنجیره جهانی متصل هستند تا در صادرات قطعه کاری انجام دهند؟ بنابراین به نظر می رسد واردات خودرو به شرط صادرات خودرو و قطعات خودرو ایرانی تنها به معنای رکود واردات و افزایش انحصار خودروسازان است. با توجه به اینکه واردات خودرو برای صادرات خودرو و قطعات الزامی است، واردکنندگان خودرو، فعالان بازار و سایر مردم نسبت به واردات خودرو و آرامش در این بازار خوشبین نیستند. محمدحسین میرکریمی، کارشناس صنعت خودرو در واردات خودرو در سال جاری می گوید: زمانی که خودروسازان مخالف و حتی از واردات خودرو دفاع نمی کنند، مشخص است که این موضوع برای آنها چالشی نخواهد بود. وی ادامه داد: خود خودروسازان می دانند که در بازار خارجی سهمی ندارند و حتی قطعات ایرانی نیز سهم قابل توجهی در بازار جهانی ندارند، بنابراین واردات خودرو به این شکل شکست خواهد خورد و روند قبلی در فروش خودرو ادامه خواهد داشت و وضعیت ممکن است بدتر شود.” در واقع دقیقاً مشخص نیست که کدام خودروها و قطعات ایرانی را می توانیم صادر کنیم؟ جایگاه محصولات ما در برابر برندهای جهانی چیست؟ بنابراین به یقین می توان گفت که واردات شرایط انحصاری خودروسازان را افزایش می دهد، مشروط بر اینکه هم واردات و هم بازار داخلی کاملا به دو شرکت خودروسازی داخلی وابسته شوند. اگر قانونگذار واقعاً خواهان آرامش بازار خودرو و کاهش انحصار خودروسازان است، لازم است شرط صادرات خودرو و قطعات برداشته شود. در سال های اخیر فعالیت خودروسازان به گونه ای بوده که مردم تحت فشار زیادی قرار گرفته اند. جدا از افزایش بیش از 500 درصدی قیمت، کیفیت نیز کاهش یافته و در این بازار دلالی بسیار تقویت شده است. بنابراین تصمیم گیران و سیاست گذاران به جای شرط صادرات باید به واردات خودرو از دید کمی نگاه کرده و محدودیت هایی را برای واردات اعمال کنند که در این صورت حداقل چند هزار خودرو خارجی وارد می شود و التهاب بازار خودرو را به دنبال خواهد داشت. تا حدودی کاهش یابد. اگر شرط واردات صادرات خودرو باشد، عده ای پیشنهاد می کنند ارزان ترین خودرو را در بندرعباس یا شهرهای دیگر خریداری و در بندر مقصد اسقاط صادر و وارد شود و در چنین شرایطی خودروی خارجی وارد شود. . می شود. چنین راهکارهایی در فضای مجازی نیز دیده می شود. یکی از کاربران توییتر نوشت رنو کولئوس 2018 در ایران 2.5 میلیارد تومان و مدل 2022 در دبی 600 میلیون تومان است. اکنون با شرایط وارداتی که قانونگذار تعیین کرده است، می توانید 3 پراید بخرید و در خلیج فارس غرق شوید، سپس خودرو کولئوس وارد کنید، پراید غرق شده و عوارض واردات حدود 1.8 میلیارد تومان و حدود یک میلیارد تومان سود می شود. هدف خودروسازان برای سال 1401 تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو است، اما کارشناسان پیش بینی می کنند خودروسازان در نهایت تا پایان امسال یک میلیون و 200 هزار دستگاه تولید کنند. بازار خودرو تسلیم نخواهد شد. یک بازار زمانی می تواند به تعادل برسد که عرضه و تقاضا برابر باشند. زمانی که تقاضا بیش از عرضه باشد، افزایش تولید و واردات بهترین راه حل است، در غیر این صورت قیمت ها افزایش می یابد و روال قبلی تکرار می شود. در هر صورت باید اعتراف کرد که خودروسازان ایرانی در آکواریوم بودند و نمی توانستند در شرایط سخت کار کنند و حتی بازارهای جهانی را ترسیم کنند، همانطور که نمی توان از ماهی در آکواریوم انتظار داشت در دریا زندگی کند.

دیدگاهتان را بنویسید