داستان یک مسدودسازی شکست خورده


با گذشت چهار سال از فیلتر شدن تلگرام، در حالی که برخی گمان می‌کردند تلگرام به زودی سرنوشت برخی دیگر از برنامه‌های فیلتر شده را فراموش می‌کند، این پیام‌رسان همچنان در ایران محبوب است و آخرین تغییر وضعیت آن این است که اکنون تلگرام به جای اولین است. این پیام رسان محبوب در بین ایرانیان، تبدیل به دومین پیام رسان محبوب شده است و همچنان با فاصله بسیار زیادی از پیام رسان های بومی توسط کاربران ایرانی استفاده می شود. تلگرام همچنان محبوب است. نحوه استفاده کاربران ایرانی پس از فیلتر کردن پلتفرم های محبوب جهانی با آنها نشان می دهد که فیلترینگ چندان موثر نیست. روز به روز بر تعداد تولیدکنندگان ویدیو در یوتیوب افزوده می شود و این شبکه میزبان تولیدکنندگان محتوای ویدیویی است و هر روز بر تعداد کاربران ایرانی توییتر افزوده می شود. تیک تاک با وجود فیلتر شدن در بین نسل ایرانیان، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و اگرچه هنوز محبوبیت آن به اندازه شهرتش جهانی نشده است، اما به نظر می رسد کم کم در دل کاربران ایرانی جا افتاده است. این در حالی است که تلگرام به عنوان پلتفرمی که زمانی حدود 60 درصد از ترافیک اینترنت کشور را در اختیار داشت، از محبوبیت خود کاسته شده است، اما نه آنطور که انتظار می رفت. داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد که شبکه های اجتماعی از اواسط دهه 90 بسیار محبوب شده اند و در حال حاضر 70 درصد ایرانیان حداقل در یک شبکه اجتماعی عضویت دارند. این رقم در دهه گذشته نزدیک به 50 درصد بود و اکنون در سال جدید احتمالاً به بیش از 70 درصد رسیده است. این ارقام به این معناست که 60 میلیون ایرانی که به اینترنت دسترسی دارند، حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند. مرکز آمار ایران تاکید کرده است که 88.5 درصد از کاربران ایرانی عضو واتس اپ و 68 درصد آنها عضو اینستاگرام هستند. مرکز آمار ایران که در تابستان 1400 منتشر شد، اشاره ای به جمعیت ایرانی تلگرام نکرده است، اما داده های پژوهشگاه فضای مجازی نشان می دهد که تلگرام هفدهمین سایت برتر ایران است و ایرانیان تاکنون 170 هزار کانال در این پلتفرم ایجاد کرده اند. که 11 هزار کانال بیش از 5000 عضو دارد. شبکه های ایرانی نیز روزانه 1.5 میلیون مطلب پخش می کنند و مجموع بازدیدکنندگان ایرانی از تلگرام به 3 میلیارد در روز می رسد. در حال حاضر هر کاربر ایرانی به طور متوسط ​​در 13 کانال عضو است و 81 درصد از ترافیک کانال در تلگرام متعلق به ایرانیان است. همچنین برخی از آمارهای مرکز اندیشه سنجی ایران حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از 36 درصد افراد بالای 18 سال کشور از پیام رسان تلگرام استفاده می کنند. شاید این عدد نصف کاربران تلگرام در سال 96 باشد، اما مشکل اینجاست که این تعداد همچنان بسیار بیشتر از پیام رسان های بومی است. ابزار مهم دیجیتال مارکتینگ تلگرام ایران در نیمه اول اردیبهشت 1397 فیلتر شد و در آن زمان بارها موضوع غیرقانونی بودن این دستور فیلترینگ مورد توجه قرار گرفت. امروز هم که این فیلترینگ چهار سال از عمرش می گذرد بازپرسی که حکم فیلترینگ را صادر کرده حواشی زیادی داشته و حتی برای او حکم قضایی صادر شده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که اکنون تلگرام میلیون‌ها کاربر ایرانی در تلگرام دارد و روزانه ۳ میلیارد بازدید از تلگرام توسط کاربران داخلی در این زمینه انجام می‌شود. این بدان معناست که تلگرام همچنان ابزار بازاریابی دیجیتال بسیاری از شرکت‌ها است و کسانی که زمانی این پلتفرم را ترک کرده‌اند، به تلگرام بازگشته‌اند تا صدایشان شنیده شود و اخبار (محتوای) آنها دیده شود. به عنوان مثال می توان به نمونه ای که روزنامه شرق در روزهای گذشته منتشر کرد اشاره کرد: فایل صوتی «ربنای استاد شجریان» با یک میلیون و 300 هزار بازدید، پربازدیدترین مطلب تلگرامی طی یک ماه گذشته بوده است. شاید این موضوع به خوبی نشان دهنده سلیقه کاربران تلگرام باشد و می توان گفت که چهره های فیلتر شده توسط صدا و سیما مورد توجه کسانی است که از تلگرام فیلتر شده استفاده می کنند. گسترش فیلترشکن ها فیلترشکن تلگرام عملا باعث شده تا بسیاری از افراد به فیلترشکن ها روی بیاورند و گروه هایی که تا به حال به این نرم افزارها مراجعه نکرده اند به کاربران فیلترشکن تبدیل شوند. تبلیغ این ابزارهای فیلترینگ دور راه را برای دستیابی آنها به گوشی های کودکان و نوجوانان باز کرده است و این امر به گفته کارشناسان آسیب های جبران ناپذیری را به این قشر وارد کرده است. گسترش هکرها نیز منجر به انتشار نسخه های رایگان این نرم افزار شده است و بسیاری از افراد سودجو اطلاعات شخصی کاربران را از طریق نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشی افراد به سرقت می برند. برخی از هکرهای رایگان همچنین ربات هایی ایجاد کردند که در واقع حملات سایبری را به مشاغل و سایر نهادها افزایش دادند. امروزه فیلترشکن ها به ابزاری جدایی ناپذیر برای کاربران ایرانی تبدیل شده اند و آنها برای ورود به شبکه های اجتماعی محبوب بین المللی مانند تلگرام، توییتر یا یوتیوب به این ابزارها نیاز دارند. گزارش های آماری نیز حاکی از آن است که حتی نوجوانان ایرانی نیز علاقه بیشتری به پلتفرم های فیلتر شده دارند و از کاربران دائمی این پلتفرم ها هستند. سیاستمداران حاضر در تلگرام در حال حاضر هم رئیس جمهور و هم رئیس مجلس هر دو کانال فعال در اپلیکیشن تلگرام فیلتر شده دارند و علاوه بر این دو مقام سیاسی، بسیاری از خبرگزاری های وابسته به نهادها و دولت نیز در این زمینه فعالیت می کنند. خبرگزاری هایی مانند فارس، تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان یا روزنامه هایی مانند وطن امروز و جوان همگی در تلگرام فعال هستند و روزانه چندین پست ارسال می کنند. بسیاری از اخبار مهم در توییتر منتشر می شود و سپس در رسانه ها منتشر می شود و برخی از سیاستمداران از کانال تلگرامی خود برای اطلاع رسانی در اسرع وقت استفاده می کنند. به نظر می رسد فیلتر شدن تلگرام تنها درصدی از کاربران آن را کاهش داده و آنها را به سمت واتس اپ سوق داده است و همچنان تلگرام به عنوان دومین پیام رسان محبوب در بین کاربران ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. انتقال تلگرام از شماره 1 به شماره 2 ضربه ای نبود که فیلترهای این پلتفرم به دنبال آن بودند. با بازگشت سیاستمداران به این بستر و آمار منتشر شده از وضعیت فعلی تلگرام در میان کاربران ایرانی، می توان ادعا کرد که فیلترینگ تلگرام یک فیلترینگ ناموفق است. جمعيت 20 ميليوني كل پيام‌رسان‌هاي بومي (طبق گزارش پاييز 1400 مركز ملي فضاي مجازي) كه قرار بود جايگزين تلگرام شوند، هنوز به نصف كاربران واتس‌اپ يا فيلتر شده تلگرام نرسيده است. این در حالی است که به نظر می رسد همین تعداد 20 میلیون کاربر (که کارشناسان فنی در آن تردید دارند) کاربر فعالی نیستند و فقط در این پیام رسان ها ثبت نام کرده اند. فیلترینگ ناموفق تلگرام نیز در دنیا رایج شده است، اکنون 3 پیام رسان از 6 پیام رسان محبوب دنیا در ایران فیلتر شده اند. اگر به خاطر داشته باشید وزیر اسبق ارتباطات اسفندماه 1396 اعلام کرد که فیلترینگ تلگرام بی اثر بوده و حتی رشد رسانه های داخلی را مختل کرده است. این ادعا امروز پررنگ‌تر از همیشه است و امید است تلگرام پس از سال‌ها بدون فیلتر در دسترس کاربران قرار گیرد. اما خدماتی که این پیام رسان ها در اختیار کاربران خود قرار می دهند به هیچ وجه قابل مقایسه با سرویس های واتس اپ نیستند و رشد جهانی آن نشان می دهد که کاربران دنیا نیز به امکانات بی نظیر این پیام رسان پی برده اند. در حال حاضر کانال تلگرام رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلینسکی یکی از پربازدیدترین کانال های تلگرامی است و محتوای منتشر شده در این کانال تا 4 میلیون بار قابل مشاهده است. رسانه هایی مانند نیویورک تایمز در ماه های اخیر به تلگرام پیوسته اند. این نشان می دهد که تلگرام در کشورهای دیگر نفوذ بیشتری دارد. حضور تلگرام در بازار ایران نیز می تواند باعث ایجاد تلاش رقابتی در بین پلتفرم های داخلی و کمک به رشد رسانه های داخلی و کاهش استفاده عموم کاربران داخلی از فیلترشکن ها شود که عواقب چندان خوشایندی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید