چالش های واردات خودرو به ازای صادرات



صبح دیروز بود که مصطفی میرسلیم بار دیگر از عدم واردات خودرو در سال 1401 صحبت کرد و در همان شب خبری مبنی بر تایید وضعیت کلی طراح واردات خودرو برای صادرات قطعات و خودرو توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام. در رسانه ها منتشر شد. . طرحی که می تواند راه را برای چالش های بزرگ و بی پایان بازار خودروی کشور هموار کند. عزت الله اکبری تالارپشتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تصویب کلیات طرح واردات خودرو و رفع ممنوعیت واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مصلحت نظام تصویب شد. و برای جزئیات بیشتر به کمیسیون های تخصصی مجمع مراجعه کرد.» در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایان دوره 4 ساله شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو به دلیل محدودیت منابع ارزی در آینده ماه، تاکید کرد: اگر ممنوعیتی وجود نداشته باشد، مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد. مصطفی طاهری با تاکید بر اینکه ممنوعیت فعلی واردات خودرو مربوط به مجلس نیست و قانونی در این زمینه تصویب نشده است، گفت: در اردیبهشت ماه امسال منقضی می شود و اگر دولت قصد تمدید مجدد ممنوعیت را نداشته باشد. و در هیأت وزیران یا شورای سران قوا مصوبه ای تصویب نکند، مانعی برای واردات نخواهد بود». وی با تاکید بر اینکه نگاه مجلس به واردات خودرو مثبت است، گفت: نظر من این است که واردات خودرو در شرایط مطلوبی برای تخصیص ارز از مبادی به بخش خصوصی است؛ زیرا فرمول هایی که در آن واردات بستگی به ارز مردم دارد. منشاء خارجی باعث گران شدن ارز در کشور می شود.» در مجموع موافق واردات خودرو به کشور و تعیین سقف برای خودروهای وارداتی هستم و با توجه به اینکه هر چه ارزش گذاری کمتر باشد، بهتر است. من معتقدم خودروهای بسیار لوکس و گران قیمت نباید وارد کشور شوند.» این گفته در شرایطی است که واردات خودرو در ازای صادرات قطعات و خودرو، می تواند اساساً مفاسد باشد و بازار را نیز دچار مشکل کند. به عنوان مثال، انگیزه کسب سود از واردات، ممکن است منجر به صادرات غیر واقعی قطعات و خودرو شود، داخلی به کشورهای همسایه و افزایش قیمت این محصولات در بازار، حال باید منتظر ماند. ببینیم سرنوشت این طرح جنجالی چه خواهد بود؟

دیدگاهتان را بنویسید