انتخاب نام برند (نام تجاری) |‌ در انتخاب اسم برند به چه نکاتی توجه کنیم؟



✔ برندسازی و برندسازی ✔ ورزش و مشارکت در بحث ✔ خاص برای خاص هر زمان که درباره برند و برندینگ صحبت می شود، انتخاب نام برند نیز به عنوان یک دغدغه مهم در نظر گرفته می شود. همه ما می دانیم که برند چیزی فراتر از یک نام است و برندسازی فرآیندی زمان بر و چندوجهی است که انتخاب نام برند تنها اولین قدم در این مسیر طولانی و دشوار است. با این حال، نباید از اهمیت انتخاب نام مناسب غافل شد. وقتی قرار است سال‌ها و شاید دهه‌ها با یک برند زندگی کنیم و آن را در معرض دید و گوش مخاطبان خود قرار دهیم، منطقی است که در انتخاب یک نام تجاری وسواس داشته باشیم و به سادگی از کنار آن نگذریم. انتخاب نام برند قانون و فرآیند خاصی ندارد اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که انتخاب نام برند یک فرآیند مکانیکی نیست. برخلاف آنچه در برخی سایت ها یا کتاب ها می بینیم، نمی توان گفت که انتخاب یک برند مثلاً سه، پنج یا هفت مرحله دارد و اگر این مراحل را مرحله به مرحله طی کنید، ناگهان برند شما ظاهر می شود و می توانید آن را اعلام کند. کافی است به برندهای معروف ایرانی و حروفی که برای برندها انتخاب شده است نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که اصول انتخاب برند را نمی توان به راحتی در چارچوب خاصی گنجانده و بیان کرد. در انتخاب نام برخی از برندها از واژه های ایرانی (فارسی یا زبان های سایر اقوام ایرانی) استفاده شده است. در گزینش دیگران از واژه هایی با ریشه غیر ایرانی استفاده شده است. برخی از نام خود را برای برندسازی استفاده کرده اند. برخی دیگر سعی کرده اند از حروف و نام خانوادگی فاصله بگیرند. گروهی به صورت اختصاری رفته اند. گروهی دیگر ترجیح دادند از کلمات اختصاری استفاده نکنند. تعدادی از برندها از اصطلاحات مرتبط استفاده کرده اند. تعدادی از برندهای دیگر نام های عمومی را انتخاب کرده اند که ارتباط مستقیمی با حوزه فعالیت برند ندارند. با وجود تمام این تفاوت ها و تفاوت ها، برندها بالاخره توانسته اند جایگاهی در بین مخاطبان خود پیدا کنند و در ذهن آنها باقی بمانند. با این مقدمه، ما نیز قصد نداریم نکات خود را در قالب باید / نباید مطرح کنیم و اصرار داریم که یک سری اصول در نام گذاری برند وجود دارد. اتفاقاً ما معتقدیم که نسخه های تعیین کننده در انتخاب برند و نام تجاری ناپخته و استثنایی هستند. بنابراین در ادامه فقط سعی می کنیم چند پیشنهاد ارائه دهیم که ممکن است هنگام تصمیم گیری مفید واقع شوند و به شما در انتخاب برند مناسب کمک کنند. در انتخاب برند و نام تجاری خود را به یک الگو محدود نکنید. سبک های مختلفی برای انتخاب برند یا نام تجاری وجود دارد. اما بسیاری از ما ذهن خود را به روشی قفل می کنیم و راه ها و گزینه های دیگر را فراموش می کنیم. فقط چند مثال: حروف توصیفی یکی از گزینه های تعیین نام برند این است که به سراغ حروفی برویم که فعالیت ما را توصیف می کند. با گوش دادن به حروف توصیفی، تا حد زیادی می توانید دامنه برند را حدس بزنید. «ایران خودرو»، «ماشین سازی تبریز» و «ایسمینار» نمونه هایی از این نوع ثبت نام هستند. کد نویسی یکی دیگر از گزینه هایی که در انتخاب نام تجاری دارید، کدگذاری است. مخفف فارسی و همه خانواده های آن به اندازه زبان هایی مانند انگلیسی و فرانسوی ساده و پذیرفته نیست. چون عادت نداریم حروف را جدا بخوانیم (به IBM، BMW و KFC فکر کنید). بنابراین تنها زمانی می توانیم از مخفف استفاده کنیم که سر واژه ها با هم یک کلمه قابل قبول را تشکیل دهند. با این حال، اگر کمی خلاق باشید، استفاده از کلمات اختصاری همچنان می تواند به عنوان گزینه مورد استفاده قرار گیرد: معیار: موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان نقشه مپنا نقشه مکمل مدیریت پروژه نیروگاه ایران: توسعه مهارت های من توضیحات: برخی از سایت های فارسی پیشنهاد می کنند که به شما ترجیح نمی دهید از اختصارات استفاده کنید. این توصیه مستقیماً از منابع انگلیسی ترجمه و نقل شده است و در مورد فارسی صدق نمی کند. گروهی از کارشناسان برندینگ معتقدند وقتی مثلا برند FKC را ثبت می کنید باید با ده ها برند دیگر مانند KKC، KFC، CKF، CFK و در ذهن مخاطب رقابت کنید. این امر مستلزم هزینه های سنگینی برای تبلیغات و برندسازی است. اما ما با چنین چالشی مواجه نیستیم زیرا کلمات را با اختصارات در زبان فارسی می سازیم و آن نصیحت در دنیای فارسی زبان معنا ندارد. در بحث شرکت کنید اگر نکات و تجربیات دیگری در انتخاب نام تجاری دارید، خوشحال می شویم آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. ارائه دوره برندسازی شخصی (فایل صوتی آموزشی) اکثر دوره های تکمیلی به صورت متنی سازماندهی و منتشر می شوند. اگر علاقه مند به برندسازی شخصی یا برندسازی شخصی هستید، اما یادگیری صوتی را ترجیح می دهید، می توانید مجموعه فایل های صوتی دوره پرسونال برندینگ را خریداری کرده و گوش دهید. محمدرضا شعبانعلی در این دوره آموزشی برندسازی شخصی در قالب یک فایل صوتی 315 دقیقه ای، جنبه های مختلف برندسازی شخصی را از تعریف و تاریخچه تا نکات و تکنیک های کارکنان برندینگ توضیح می دهد. همچنین اشتباهات برندسازی شخصی را بررسی می کند. برای مشاهده مبحث دوره برندسازی و لیست موضوعات مطرح شده در دوره برندسازی شخصی و همچنین گوش دادن به قسمت هایی از آن می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید: شما هنوز در این بحث شرکت نکرده اید. برخی از دوستان متمم که به این درس علاقه دارند:

دیدگاهتان را بنویسید