پرسونا چیست؟ | روش تعیین و طراحی پرسونای مشتری و پرسونای مخاطب



✔ استراتژی محتوا ✔ تمرین و شرکت در بحث ✔ Persona اصطلاحی است که در دهه اخیر بسیار محبوب شده است. این اصطلاح در زمینه های مختلفی از جمله بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا، مدیریت ارتباط با مشتری، تولید محتوا، مدل سازی کسب و کار، ارائه محتوا و حتی توسعه محصول به کار می رود و در همه آنها کم و بیش معنای مشابهی دارد. عبارات Audience Persona، Customer Persona، Buyer Persona و Consumer Persona از جمله ترکیباتی هستند که با کلمه persona ساخته و به کار می روند. در این درس سعی می کنیم موضوعات و نکات مختلف مربوط به تعریف پرسونا و کاربرد آن را به شرح زیر بیان کنیم: تعریف پرسونا چیست؟ بیایید تعریف پرسونا را با مرور چند جمله ای که جو پولیتزی در ابتدای فصل 10 کتاب بازاریابی محتوای خود بیان می کند، شروع کنیم: تکرار: من مخاطب محتوای خود نیستم. هنگام خواندن این فصل از کتاب به این نکته توجه کنید [با موضوع پرسونای مخاطب] بسیار مهم و حیاتی است. صاحبان مشاغل و بازاریابان تمایل دارند محتوای خود را بر اساس طرز تفکر خود ایجاد کنند. مراقب باشید در این دام نیفتید. همین مفهوم را می توان برای محصولات و خدمات، تبلیغات، گفتار و بسیاری از زمینه های دیگر به کار برد. اگر این فرض را بپذیریم که درک دیدگاه و نگرش و مدل ذهنی مخاطب و مشتری لزوماً با نگاه ما به دنیای اطرافمان یکی نیست، می‌توان گفت: هر چه تصویر طرف مقابل در ذهن واضح‌تر باشد، بیشتر می‌شود. ما می‌توانیم محتوا، محصول، فرآیندها و مدل‌های کسب‌وکار خود را با نیازها و خواسته‌های او تطبیق دهیم و او را بهتر ارضا کنیم. البته توجه به خواسته ها، انتظارات و نگرش های طرف مقابل امر جدیدی نیست و به طرق مختلف در بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، وقتی در مورد تقسیم بندی بازار یا انتخاب بازار هدف صحبت می کنیم، به طور خاص منظورمان این است که نیازها، نگرش ها و نگرانی های گروهی از مشتریان یا مخاطبان را ببینیم و فعالیت ها و برنامه های خود را با آنها هماهنگ کنیم. اما ابزارها و اصطلاحاتی مانند بازار هدف و تقسیم بندی مشتری کمی انتزاعی هستند و هر چه تصویر شخص مقابل واضح تر و واقعی تر باشد، احتمال درک آنها بیشتر و بیشتر می شود. به این دو هدف نگاه کنید: من می خواهم کیفی طراحی کنم که برای پسران / دختران دبیرستانی مناسب باشد. من می خواهم کیفی طراحی کنم که خواهر و برادرم (و هر کسی مثل او) بتواند ببیند، لایک کند و بخرد. کدام یک از دو هدف بالا برای شما واضح تر است؟ تعریف و تعیین پرسونا بر اساس نوع دوم هدف گذاری است. یعنی می خواهیم در مورد مشتری، خریدار و مخاطب به صورت کاملا ملموس صحبت کنیم و او را در ذهن خود مانند یک فرد آشنا (دوست، همکار، همسایه) تصور کنیم و برای او کار کنیم و نیازهای او و ما را برطرف کنیم. اموال. به او تقدیم کنیم. بر این اساس، در متمم، پرسونا را اینگونه تعریف می کنیم: پرسونا تصویری فرضی و واضح از یک فرد (و گاهی یک تجارت) است که می تواند مشتری یا مخاطب یا خریدار ایده آل ما باشد و فکر می کنیم این تصویر در مورد یک فرد قابل توجه است. تعداد مشتریان، مخاطبان یا خریداران ما درخواست می کنند. به عبارت دیگر، پرسونا به مجموعه ای از ویژگی ها، ترجیحات، دارایی ها، تمایلات و الگوهای ذهنی و رفتاری یک مشتری یا مشتری فرضی اشاره دارد. به شما در درک بهتر مفهوم پرسونا کمک می کند: مریم مریم دختری 20 ساله است که در سال های اولیه تحصیل در مقطع کارشناسی است. مریم علاوه بر تحصیل، به صورت پاره وقت به عنوان فروشنده در یک مغازه پوشاک کار می کند و بخشی از شهریه خود را می پردازد. البته خانواده مریم محدودیت مالی برای پرداخت هزینه تحصیل او ندارند. اما مریم عاشق استقلال است و ترجیح می دهد تا جایی که ممکن است برای خودش هزینه کند. امید امید مدیر میانی یک شرکت خصوصی بزرگ است و ماهیانه حدود هشت میلیون تومان حقوق می گیرد. او هر روز از ساعت هفت صبح سر کار می آید و معمولا قبل از هشت شب به خانه نمی رسد. امید حدود ده سال سابقه کار دارد و علاقه زیادی به یادگیری دارد و معتقد است با افزایش دانش و توسعه مهارت های خود می تواند به فردی بالغ تبدیل شود و فرصت های بهتری را در مسیر شغلی خود ایجاد و کشف کند. تسلط او به زبان انگلیسی عالی است. اما حجم زیاد کار و انعطاف ناپذیری برنامه های امید باعث شده تا او علاقه چندانی به یادگیری حجم کتاب های مدیریت و مقالات به روز در حوزه مدیریت نداشته باشد و به دنبال راهی برای به روز نگه داشتن خود باشد. و به نوعی یاد بگیریم در برنامه اش امید پنجشنبه ها فقط تا ظهر کار می کند و جمعه ها تعطیل است و معمولا در خانه می ماند و بیشتر وقتش را با همسرش می گذراند. مهتاب مهتاب در رده سنی 24 تا 30 سال قرار دارد. او کمتر از شش ماه است که از مکمل استفاده می کند و در حال حاضر کاربر رایگان مکمل است. او بیش از 60 درصد وقت خود را صرف خواندن این مکمل در صفحه موبایل می کند. تعداد نظرات و دیدگاه های متمم هنوز به بیست نفر نرسیده است. مهتاب #فایل های صوتی را به خواندن متن ترجیح می دهد و بیشتر از سایر دوره ها به دوره های استعدادیابی و مهارت های ارتباطی علاقه دارد. در حال حاضر – قبل از اینکه به جزئیات بیشتر بپردازیم – سه چیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید: بسته به فعالیت و نیاز شما، توصیف مناسب و مفید از شخص تغییر می کند. به عنوان مثال، نمایه امید می تواند برای توسعه استراتژی محتوای ما در متمم مفید باشد. اما شاید شخصیت مریم بیشتر برای کسب و کاری که لوازم دست ساز و وسایل تزئینی دخترانه طراحی و تولید می کند مفید باشد. ارزش پرسونا تعداد نمونه های آن است. شخصیت امید یا مریم زمانی ارزشمند است که باور کنیم تعداد قابل توجهی از مخاطبان یا مشتریان ما از ژانر امید یا مریم هستند و سلیقه، نیاز و دغدغه آنها به آنها نزدیک است. اگر از ده هزار مخاطب (یا مشتری) فقط یک، دو یا ده نفر مانند امید یا مریم باشد، تعریف و طراحی این پرسونا ارزشی نخواهد داشت. قرار نیست پرسونا توصیف دقیقی از بخش بزرگی از مشتریان ما باشد. وقتی از امید یا مریم صحبت می کنیم، قرار نیست بسیاری از مخاطبان/مشتریان ما دقیقاً همین ویژگی ها را داشته باشند. بلکه مهم این است که رفتار، سلیقه و شیوه تصمیم گیری آنها شبیه امید و مریم باشد. به عنوان مثال، شما باید بتوانید بگویید: اگر محصولی را طراحی و ارائه کنم که امید را برآورده کند، می دانم حداقل 10 درصد از مشتریان (یا مخاطبان) من راضی خواهند شد. مزایای طراحی پرسونا چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟ تمرین و شرکت در بحث: استفاده از پرسونا در بازاریابی محتوا کسب و کار یا سازمان خاصی را انتخاب کنید. هیچ محدودیتی برای این تجارت وجود ندارد (ممکن است یک بانک، یک رستوران فست فود، یک متخصص گیاهان دارویی، بزرگترین هایپر مارکت کشور، یک سایت خبری، یک موسسه خیریه یا هر مجموعه دیگری باشد). فرض کنید می خواهید شخصیت های مختلف مخاطب/مشتریان را در این مجموعه تعریف کنید و از این مستندات برای برنامه ریزی بازاریابی محتوای خود استفاده کنید. یکی از شخصیت هایی را که برای این کسب و کار یا سازمان تصور می کنید انتخاب کنید و سعی کنید شخصیت او را بر اساس حدس خود توصیف کنید. شما هنوز در این بحث شرکت نکرده اید. تعدادی از دوستان متمم که به این درس علاقه دارند:،،،، ترتیبی که متمم به شما پیشنهاد می کند مطالب سری استراتژی محتوا را مطالعه کنید: چند مقاله پیشنهادی از متمم: سری مطالب استراتژی محتوا

1 دیدگاه دربارهٔ «پرسونا چیست؟ | روش تعیین و طراحی پرسونای مشتری و پرسونای مخاطب;

دیدگاهتان را بنویسید