مدل های کسب و کار اینترنتی در تجارت الکترونیک



100 نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوزئو مدل های کسب و کار راه هایی هستند که در آن یک شرکت با ایجاد یک سری فرآیندها و فعالیت ها برای ایجاد ثروت درآمد کسب می کند. باید توجه داشت که برای جذب و حفظ مشتریان چه زمانی باید این فرآیندها را انجام داد. تجارت روشی برای انجام تجارت است که از طریق آن شرکت ها به فعالیت خود ادامه می دهند و کسب درآمد می کنند. مدل کسب و کار بقا و موقعیت شرکت را در زنجیره ارزش تعیین می کند. به عبارت دیگر، تعیین می کند که یک شرکت چه اقداماتی را برای افزودن ارزش به محصول یا خدمات خود انجام دهد. برخی از مدل های کسب و کار بسیار ساده هستند. به عنوان مثال فروشگاه های زنجیره ای مانند افق کوروش کالا را می خرند، می فروشند و از این راه سود می برند. در مقابل، یک شبکه تلویزیونی که به صورت رایگان برای بینندگان خود برنامه تولید می کند، برای ادامه کار خود نیازمند مدل پیچیده ای است که شامل تبلیغ کنندگان و تولیدکنندگان محتوا می شود. یک شرکت ممکن است چندین مدل کسب و کار داشته باشد. در ادامه به بررسی ساختار و انواع مدل های کسب و کار اینترنتی می پردازیم. ساختار مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی مدل‌های کسب‌وکار در تجارت الکترونیک در واقع مدل‌هایی هستند که شرکت از طریق آن‌ها در اینترنت و فضای آنلاین کسب درآمد می‌کند. بسته به نوع شرکت، صنعت و … انواع مختلفی از مدل های کسب و کار اینترنتی وجود دارد. هشت مدل کسب و کار اساسی یا اتمی وجود دارد که به روش های مختلف ترکیب می شوند تا به کاربردهای جدید در تجارت الکترونیک منجر شوند. این هشت مدل کسب و کار عبارتند از: • بازاریابی مستقیم • واسطه • ارائه دهنده محتوا • ارائه دهنده خدمات کامل • زیرساخت مشترک • یکپارچه سازی ارزش خالص (ارزش خالص یکپارچه ساز) • جامعه مجازی • تثبیت کننده خدمات برای سازمان های بزرگ (تجمیع کننده خدمات) به عنوان مثال، در مدل کسب و کار دیجی کالا، ترکیبی از عرضه مستقیم، استفاده از واسطه، جامعه مجازی و ارائه دهنده محتوا استفاده شده است. . هر مدل کسب و کار دارای چهار ویژگی است: • اهداف استراتژیک • منابع درآمد • عوامل موفقیت مهم • شایستگی های مورد نیاز با این حال، همه مدل های کسب و کار دارای اجزای مشترک هستند. هر یک از مدل های رایج کسب و کار اینترنتی دارای شش جزء است که به شرح زیر است: • توصیف مشتریان، ارتباط شرکت با مشتریان و عوامل موثر بر قیمت از دیدگاه آنها • توصیف محصولات و خدماتی که شرکت ارائه خواهد کرد. فرآیند الزامات تجاری برای تولید و تحویل کالا و خدمات • شرح زنجیره تامین سازمان شامل تامین کنندگان و سایر شرکای تجاری • تهیه و معرفی فهرستی از منابع مورد نیاز، منابع موجود، منابع داخلی و منابع خارجی • شرح مدل‌های درآمد، پیش‌بینی هزینه، مقدمه منابع درآمد تجارت الکترونیک و پیش‌بینی سود مدل‌های درآمد تجارت الکترونیک مدل‌های درآمد تجارت الکترونیک به طور خلاصه توضیح می‌دهند که چگونه یک سازمان یا یک پروژه تجارت الکترونیک درآمد آنلاین ایجاد می‌کند. مدل های عمده در این زمینه عبارتند از: مدل درآمد فروش: یکی از مدل های کسب و کار اینترنتی، مدل فروش است. در این روش درآمد شرکت از طریق فروش کالا یا خدمات در وب سایت می باشد. به عنوان مثال، زمانی که دیجی کالا محصولات خود را به صورت آنلاین می فروشد، شرکت مستقیماً درآمد کسب می کند. مدل درآمدی کارمزد تراکنش: در این مدل، شرکت بر اساس حجم یا تعداد تراکنش های انجام شده، کمیسیون یا پورسانت دریافت می کند. به عنوان مثال، زمانی که صاحب خانه خانه ای را می فروشد، مبلغی را از طریق دلال یا دلال پرداخت می کند. یا با خرید و فروش سهام به صورت آنلاین، صرف نظر از حجم معامله، معمولاً برای هر معامله کارمزد ثابتی پرداخت می شود. مدل هزینه اشتراک: در این مدل درآمدی، مشتریان ماهانه مبلغ ثابتی را برای دریافت خدمات پرداخت می کنند. مثل اشتراک روزنامه. تداوم پرداخت توسط مشتریان از این طریق به دریافت خدمات با کیفیت از ابتدا تا انتها بستگی دارد. کاربران باید خدمات خود را با همان کیفیتی که در ابتدا دریافت کردند، بازیابی کنند. مدل درآمدی کارمزد پیوند: شرکت ها برای ارجاع مشتریان به وب سایت های دیگر، کارمزد یا کمیسیون دریافت می کنند. سایت هایی که ترافیک خوبی دارند در ازای تبلیغ سایت های دیگر درآمد کسب می کنند. این مدل یکی از مدل های رایج کسب و کار اینترنتی است. با استفاده از مدل کسب درآمد، یک شرکت نحوه کسب درآمد از خود را تعریف می کند و با مدل کسب و کار، فرآیند مورد نیاز برای انجام این کار را توضیح می دهد. اهداف مدل کسب و کار هر مدل کسب و کار باید اهداف روشنی داشته باشد. مدل های کسب و کار اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دارای اهداف زیر هستند: • توضیح موقعیت ارزشی یک مشتری • شناسایی بازار هدف • تعیین ساختار زنجیره ارزش شرکت • برآورد ساختار هزینه و سود بالقوه • فرمول بندی شرکت استراتژی رقابتی • توضیح موقعیت شرکت در شبکه ارزش انواع مدل های کسب و کار در تجارت الکترونیک انواع مختلفی از مدل های کسب و کار در تجارت الکترونیک وجود دارد. برخی از این مدل ها مدل های کسب و کار b2b و برخی برای مدل های تجاری b2c مناسب هستند. لیست زیر برخی از رایج ترین مدل ها را تشریح می کند: عرضه مستقیم و آنلاین: بارزترین مدل، مدل فروش کالا یا خدمات آنلاین است. فروش ممکن است از تولید کننده به خریدار، با حذف واسطه ها یا فروشگاه های فیزیکی باشد. امروزه سایت ها و صفحات زیادی در این زمینه فعال هستند و به نوعی می توان گفت که این مدل رایج ترین مدل کسب و کار آنلاین است. سیستم‌های مناقصه الکترونیک: (حراج معکوس) مدلی که در آن خریدار از فروشندگان می‌خواهد پیشنهاد بدهند. کمترین پیشنهاد برنده است. سیستم های حراج از گذشته در فضای کسب و کار وجود داشته و امروزه تنها به شکل یک نماد آنلاین به خود گرفته اند. چه قیمتی می پردازید؟ مدلی که در آن خریدار قیمتی را که مایل به پرداخت آن است تعیین می کند و از فروشندگان می خواهد که کالا یا خدمات را با آن قیمت ارائه دهند. این روش در بین کاربران و مشتریان بسیار محبوب است، اما تعداد کمی از مشاغل می توانند از آن استفاده کنند. یافتن بهترین قیمت: این مدل به «موتور جستجو» معروف است. خریدار نیاز خود را شناسایی می کند، سپس یک شرکت واسط درخواست خریدار را با پایگاه داده تطبیق می دهد، کمترین قیمت را مشخص می کند و به مصرف کننده اطلاع می دهد. سپس خریدار بالقوه 30 تا 60 دقیقه فرصت دارد تا پیشنهاد را بپذیرد یا رد کند. بازاریابی لینک: قراردادی که به موجب آن یک شرکت بازاریابی، مصرف کنندگان را به وب سایت یک شرکت فروش ارجاع می دهد. در این مدل سایت باید از نظر موقعیت در گوگل و ترافیک ورودی شرایط بسیار خوبی داشته باشد تا بتواند سایر سایت ها را به همکاری ترغیب کند. بازاریابی ویروسی: در بازاریابی ویروسی، مشتریان به صورت خودجوش محصول یا خدماتی را به دوستان یا افراد دیگر معرفی می کنند. کیفیت بالای محصول یا خدمات و برآورده کردن انتظارات مشتری در سطح مطلوب از مهمترین عوامل موفقیت در این مدل است. خرید گروهی: یکی دیگر از مدل های کسب و کار در تجارت الکترونیک، خرید گروهی است. در این مدل خریداران می توانند کالای مورد نظر خود را به صورت گروهی و عمده خریداری کنند. این خریدهای عمده آنها را قادر می سازد تا بر روی محصولات خریداری شده تخفیف دریافت کنند. حراج های آنلاین: در محبوب ترین حراج ها، خریداران آنلاین برای پیشنهاد کالاها و خدمات مختلف با یکدیگر رقابت می کنند و هرکسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد، برنده حراج می شود و کالا را به دست می آورد. این روش از گذشته تا به امروز در بازار سنتی وجود داشته است. سفارشی سازی: برخی از شرکت ها مدلی را برای کسب و کار خود انتخاب می کنند که بیشترین رضایت مشتری را داشته باشد. ایجاد یک محصول یا خدمات بر اساس ویژگی های خریدار، مانند DELL، به عنوان مدل کسب و کار سفارشی سازی شناخته می شود. برای موفقیت در تجارت الکترونیک، درآمد و مدل های کسب و کار باید با تغییر شرایط بازار تغییر کند. هر نوع مدل کسب و کار اینترنتی می تواند به طور مستقل یا در ترکیب با مدل های کسب و کار سنتی مورد استفاده قرار گیرد. یک شرکت ممکن است از چندین مدل تجاری مختلف استفاده کند. این مدل ها مدل های تجاری b2b و b2c هستند. با این حال، برخی از مدل ها به شرکت-مصرف کننده (b2c) یا شرکت-شرکت (b2b) محدود می شوند. اما مدل های دیگر را می توان در چندین مورد مختلف استفاده کرد. مطلب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید