راهنمای تولید ناب؛ چگونه محصولی مبتنی بر بازار بسازیم؟



حباب استارت آپی دیگری در ایران ترکید! حبابی که محصولی بدون بازار دارد تا کاربر و خروجی! این چالشی است که باید در راهنمای تولید ناب به آن پرداخته شود. می توان گفت موضوع «استارتاپ ناب» با کتاب «استارتاپ ناب» نوشته اریک ریس مطرح و در دنیا رواج پیدا کرد. کتابی که به عنوان منبع اصلی و شروع حباب، بیشتر به جنبه های مختلف استارتاپ پرداخته تا محصول! محصولی که در مسیر خود چالش های مختلفی دارد. شاید بهترین کتاب در زمینه توسعه محصول با رویکرد استارتاپ ناب، The Lean Product Playbook اثر Dan Olson باشد که با فرمول ها و راه حل ها به سوالات و ابهامات اساسی Lean Startup پاسخ می دهد. به عبارتی اولسون در این کتاب نحوه اعتبارسنجی ایده ها را حتی قبل از اجرا و با مثال ها و روش های مختلف آموزش می دهد! اساس این کتاب این است که چرا ساختن محصولاتی که مشتریان دوست دارند دشوار است؟ چرا محصولات عمده شکست می خورند؟ دلیل اصلی شکست محصولات این است که نیازهای مشتری را بهتر از سایر گزینه ها برآورده نمی کنند، این ماهیت تناسب محصول-بازار یا محصول-بازار فیت است. محور و ساختار اصلی این کتاب بر همین مفهوم استوار است. طبق این کتاب، هرم تناسب محصول-بازار شامل: مشتریان نهایی نهایی، نیازهای مشتری برآورده نشده، ارزش های پیشنهادی، مجموعه ویژگی ها و تجربه کاربری است که هر کدام یک فرضیه قابل آزمایش هستند! به گفته اولوسن، فرآیند تولید ناب دارای شش مرحله اساسی است: تعیین مشتری نهایی شناسایی نیازهای برآورده نشده مشتری تعریف ارزش پیشنهادی تعیین مجموعه حداقل MVPهای محصول قابل دوام ساختن نمونه MVP خود MVP خود را با مشتریان خود آزمایش کنید. این کتاب دارای سه بخش اساسی شامل «مفاهیم پایه»، «فرایند تولید ناب» و «ساخت و بهینه‌سازی محصول» است که با مثال‌های واقعی و کاربردی سعی در تغییر دیدگاه تولید محصول دارد. محصولی که به نظر می رسد به جای داشتن جنبه فنی، نیاز به بینش در شناخت بازار و مشتری نهایی دارد. این کتاب توسط وحید فخر ترجمه شده و نشر جدید آن وارد بازار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید