تکنیک پومودورو چیست؟ | چرا به سراغ تایم باکسینگ می‌رویم؟



تکنیک پومودورو که گاهی به آن تکنیک پومودورو نیز گفته می شود، ابزاری برای مدیریت زمان است. این روش که اولین بار توسط فرانچسکو سیریلو در اواخر دهه 1980 معرفی شد، امروزه نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. برای درک بهتر تکنیک پومودورو، ابتدا لازم است بدانیم این تکنیک با چه روش دیگری توسعه یافته است و چه نگاهی پشت آن بوده است. پومودورو بر یک ایده اساسی استوار است: اینکه انسان نمی تواند به طور مداوم و برای مدت طولانی تمرکز ذهنی و قدرت بدنی خود را بر روی یک موضوع یا هدف خاص حفظ کند. برنامه ریزی بر اساس فعالیت به فعالیت یا بر اساس زمان؟ یکی از رایج ترین راه های برنامه ریزی توجه به فعالیت هاست. به عنوان مثال، صبح از خواب بیدار می شوید و با خود می گویید: “امروز باید خرید خانه انجام دهم. یادم می آید گزارش سفر هفته گذشته را هم بنویسم. باید زبان هم یاد بگیرم. علاوه بر این، باید خودم را مرتب کنم. اتاق “خیلی وقته گیج شدم و فرصتی نداشتم بهش برسم.” تا اینجا اگر نگاه کنید چهار فعالیت داریم: خرید خانه نوشتن گزارش سفر زبان خواندن مرتب کردن اتاق معمولا حداکثر در چنین شرایطی می توانیم اولویت بندی کنیم. اگر کارها ساده باشد، احتمالاً با یک حساب سرانگشتی آنها را متوجه خواهیم شد. حتی اگر بزرگ و متنوع باشند و محدودیت زمانی داشته باشند، احتمالاً بر اساس اولویت و تأخیر آنها تصمیم خواهیم گرفت. درجه ضرورت و فوریت (ماتریس آیزنهاور) این روش برنامه ریزی را برنامه ریزی مبتنی بر فعالیت یا وظیفه-باکس می نامند اما برنامه ریزی روزانه نیز می تواند به روش دیگری انجام شود: بالاخره زمان ما هر روز محدود است. چه تعداد فعالیت های مختلف در لیست کارهای ما وجود دارد، چه چیزی ما را در روابط عمومی محدود می کند عمل زمان است بنابراین می توانیم از طرف دیگر مشکل را حل کنیم. یعنی روزی مثلاً پنج یا شش یا ده یا پانزده ساعت وقت مفید دارم. من این زمان را به بخش های نیم ساعته یا یک ساعته تقسیم می کنم و سپس تصمیم می گیرم که هر قسمت از زمان را به چه چیزی اختصاص دهم. این روش را معمولاً برنامه ریزی جعبه زمانی یا زمان بندی می نامند. تایم بوکس رویکرد جدیدی نیست. مشخص نیست که کدام شخص یا افرادی برای اولین بار از آن استفاده کردند. اما کاری که فرانچسکو چیریلو انجام داد این بود که تایم بوکس را با نامی جدید و شکل و شمایلی متفاوت معرفی کرد و به همین دلیل این روش به نام او شناخته می شود. تکنیک گوجه فرنگی! Chirillo – مانند بسیاری از افرادی که از تایمر در آشپزخانه خود استفاده می کنند – یک تایمر مکانیکی داشت. تایمر گوجه ای شکل که برای اندازه گیری زمان پخت استفاده می شود. یک بار به ذهنش رسید که برای برنامه ریزی روزانه از تایمر گوجه فرنگی استفاده کند. به این ترتیب او معمولا تایمر خود را روی 25 دقیقه یا 30 دقیقه تنظیم می کرد و هر بار این قطعه زمانی را به فعالیت خاصی اختصاص می داد. تایمرهای آشپزخانه در اشکال مختلفی تولید می شوند. اما چون کرنومتر چیریلو به شکل گوجه فرنگی بود، نام روش خود را پومودورو گذاشت. پومودورو در زبان ایتالیایی به معنای گوجه فرنگی است. جالب اینجاست که گوجه فرنگی همچنان نماد این زمان بندی (یعنی بوکس) است. نکته اصلی در تکنیک پومودورو – همانطور که در ابتدای درس ذکر کردیم – بوکس زمان است: برنامه ریزی بر اساس قطعات زمان ثابت. به عنوان مثال، می توانید زمان خود را به بخش های 25 دقیقه ای یا 35 دقیقه ای تقسیم کنید. البته بین دو قطعه استراحت کوتاهی داشته باشید. این فاصله استراحت می تواند بسیار کوتاه باشد. مثلا 3 تا 5 دقیقه. البته باید بعد از هر سه یا چهار تمرین استراحت طولانی داشته باشید. این زمان استراحت می تواند 15 یا 20 یا حتی 30 دقیقه باشد. بعد از مدتی متوجه می شوید که معمولاً در یک روز کامل چند پومودورو انجام می دهید. بنابراین می‌توانید از قبل برای خودتان برنامه‌ریزی کنید و مثلا بگویید: امروز در حال مطالعه یک زبان پومودورو هستم. امروز سه پومودورو را برای امتحان مطالعه خواهم کرد. من برای نوشتن گزارش هفته گذشته به دو پومودورو نیاز دارم. امروز روی Pomodoro پروژه 7 کار خواهم کرد. برای افزایش اثربخشی تکنیک پومودورو موارد زیر را در نظر بگیرید: هر قسمت از زمان یا پومودورو را خیلی کوتاه (مثلاً کمتر از 15 دقیقه) یا خیلی طولانی (مثلاً بیش از 40 یا 45 دقیقه) در نظر نگیرید. برای هر پومودورو، فقط یک هدف خاص تعیین کنید و روی آن یک هدف تمرکز کنید. اگر یک پومودورو را به پاسخ دادن به پیام‌های کاری اختصاص می‌دهید، هیچ کار دیگری در آن پومودورو انجام ندهید. البته واضح است که هر کار ممکن است بیش از یک پومودورو طول بکشد. برای مثال، ممکن است سه پومودورو برای پاسخ به پیام دوست خود در نظر بگیرید. در طول هر پومودورو، از هرگونه ابزاری که می تواند حواس شما را پرت کند، اجتناب کنید. اگر می توانید در اتاق خود را ببندید یا به دیگران بگویید که شما را نزنند. نوتیفیکیشن های تلفن همراه خود را خاموش کنید و به طور خلاصه مطمئن شوید که تمام تمرکز شما روی هدفتان است. حتما بعد از هر سه یا چهار پومودورو استراحت کنید. در زمان استراحت یا کاری نکنید یا کاری را انجام دهید که ضروری و فوری نیست و می تواند به معنای تفریح ​​باشد. این کتاب بسیار کم حجم و کم حجم (کمتر از پنجاه صفحه) است و چیریلو امکان دانلود رایگان کتاب پومودورو (نسخه انگلیسی) خود را فراهم کرده است: دانلود کتاب پومودورو دارای متن بسیار ساده است و در سال های 2006 و 2007 نوشته شده است. یعنی مدت ها پس از شهرت جهانی روش پومودورو. به نظر می رسد چیریلو در این کتاب سعی کرده است ضمن توضیح مبانی تکنیک پومودورو به برخی از سوالات و انتقادات وارده به تکنیک پومودورو پاسخ دهد. به عنوان مثال، اغلب می شنویم که منتقدان تکنیک پومودورو می گویند که این تکنیک دیدگاه بسیار مکانیکی به زندگی دارد. چیریلو در کتابش توضیح می‌دهد که قرار نیست تمام زندگی‌مان را به این شکل مدیریت کنیم. او حتی تاکید می کند که اگر کاری را برای تفریح ​​و سرگرمی انجام می دهید با کمک پومودورو به سراغ تایمر نروید تا جنبه مکانیکی نداشته باشد. او همچنین در پاسخ به دیگرانی که تکنیک پومودورو را یک بازی ساده و بی خاصیت می دانند، برخی از کارکردهای مهم این تکنیک را توضیح می دهد. یکی از مهم ترین نکاتی که او به آن اشاره می کند – و تجربه ما در مکمل هم ادعای او را تایید می کند – این است که استفاده از تکنیک پومودورو قدرت ما را در زمان بندی و تخمین زمان بندی فعالیت ها افزایش می دهد. یکی از دلایل شکست برنامه ها و انگیزه ما این است که مثلاً دو ساعت وقت می گذاریم تا کاری را انجام دهیم و بعد می بینیم که بعد از سه ساعت هنوز کار تمام نشده است. این نوع خطای تخمین همیشه به موانع خارجی اشاره نمی کند. برخی از ما، چون هرگز زمان را ردیابی نمی کنیم، واقعاً ذهنیتی در مورد زمان لازم برای هر کار نداریم. شاید آنچه ما برای آن برنامه ریزی کرده ایم همیشه سه ساعت قبل طول کشیده است. اما از آنجایی که زمان را اندازه گیری و ثبت نکردیم، احساس کردیم که این کار در دو ساعت انجام شده است. کاربردهای پومودورو بسیاری از برنامه ها بر اساس تکنیک پومودورو هستند. تقریبا تمامی این اپلیکیشن ها از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کنند و به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید. از آنجایی که هسته اصلی این اپلیکیشن ها شبیه به یکدیگر هستند و تنها پوسته و برخی از قابلیت های آن ها متفاوت است، پیشنهاد می کنیم اپلیکیشن های زیر را بسته به سیستم عامل خود نصب و امتحان کنید و متناسب با سلیقه خود، آن را انتخاب کنید. برنامه های Pomodoro برای اندروید Pomodoro Smart Timer مینیمالیست Pomodoro Timer Pomodoro Timer Lite Focusmeter | برنامه های Pomodoro تایمر بهره وری برای آیفون و iOS Be Focused Focus To-do Pomodoro – Focus Timer اگر از این برنامه ها خوشتان نمی آید، لیست کامل تری از برنامه های Pomodoro نیز در سایت Response ارائه شده است. بعد از خواندن این درس چه باید بکنم؟ درس نظم شخصی و زمان خاکستری را می توان مکمل درس روش پومودورو دانست. پس بد نیست آن را هم مرور کنید. تکنیک پومودورو زمانی می تواند مفید باشد که شما یک برنامه روزانه داشته باشید و برای خودتان ثبت کنید که هر روز چند پومودورو مفید دارید و این پومودوروها را به چه چیزی اختصاص می دهید. یک برنامه روزانه تکمیلی می تواند نقطه شروع خوبی برای طراحی تدریجی برنامه خود بعدا باشد. درس نحوه برنامه ریزی برای دوست داشتن آن یکی از درس های مکمل کلیدی در مدیریت زمان است. خیلی وقت ها فقط یادگیری تکنیک ها و استفاده از ابزار برای ما کافی نیست. در عوض، ابتدا باید به این فکر کنیم که آیا واقعا برنامه نویسی را دوست دارم یا خیر. اگر من برنامه نویسی را دوست ندارم، ریشه های این عدم علاقه چیست؟ چند سوال و پاسخ آنها چگونه می توانید درباره فرانچسکو چیریلو بیشتر بدانید؟ چیریلو به سمت مربیگری رفته و به مربی بهره برداری و مدیریت زمان تبدیل شده است. او همچنین سایتی دارد که می توانید در مورد او و فعالیت هایش بیشتر بدانید (سایت چیریلو). تحقیقات علمی تا چه اندازه اثربخشی تکنیک پومودورو را تعیین می کند؟ ما نتوانستیم مقاله تحقیقاتی معتبری را در یک مجله معتبر پیدا کنیم که مستقیماً روی اثربخشی تکنیک پومودورو کار کرده باشد. با این حال، مضامین کلی مانند «اهمیت تمرکز بر یک موضوع»، «جلوگیری از حواس پرتی» و «تعیین اهداف کوچک» بارها در مقالات و تحقیقات مطرح شده است. اگر در مجلات معتبری که این موضوع را پوشش داده اند مطالعه یا تحقیق کرده اید، خوشحال می شویم که آن را در این درس با شما در میان بگذاریم. آیا هر پومودورو باید 25 دقیقه طول بکشد؟ نه. اصلا چنین شرطی وجود ندارد. اولاً هیچ تحقیق جدی انجام نشده است که بگوییم 25 دقیقه خوب است و 20 دقیقه یا 30 دقیقه بد است. دوم اینکه حتی خود چیریلو هم اصراری بر 25 دقیقه ندارد و تاکید می کند که باید مراقب بود که آن را خیلی طولانی یا خیلی کوتاه نکنید. پس خودتان را با اعداد اشتباه نگیرید و با توجه به نوع فعالیت و فضای کاری و ترجیحات خود، مدت زمان مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، فردی که از تکنیک پومودورو برای مطالعه و شرکت در کنکور استفاده می کند، قرار نیست از فواصل زمانی مشابهی که برای یک برنامه نویس یا یک تولید کننده محتوا مناسب است استفاده کند. فایل صوتی آموزشی مدیریت توجه فایل صوتی آموزشی 250 دقیقه ای به نام مدیریت توجه در فروشگاه مکمل موجود است. محمدرضا شعبانعلی در این فایل صوتی توضیح می دهد که بخشی از مشکل ما در مدیریت زمان این است که نمی توانیم توجه و تمرکز خود را به خوبی مدیریت کنیم. در واقع به جای اینکه تمرکز ذهنی خود را افزایش دهیم و از عوامل حواس پرتی فاصله بگیریم، سعی می کنیم این حواس پرتی و عدم تمرکز را با کمتر خوابیدن و استفاده از تکنیک های مختلف مدیریت زمان جبران کنیم. چالش های موازی کاری، مفهوم توجه، تمرین های افزایش دهنده توجه و استفاده بهتر از تکنیک های زمان از موضوعاتی است که در این فایل صوتی آموزش داده می شود. اگر استفاده بهتر از زمان برای شما مهم است و آموزش تکنیک های مدیریت زمان به شما کافی نیست، این فایل ممکن است برای شما مفید و مناسب باشد. [ اطلاعات بیشتر… ]
شما هنوز در این بحث شرکت نکرده اید. برخی از دوستان متمم که به این درس علاقه دارند:

دیدگاهتان را بنویسید